Pomyślnych wiatrów

Każdy kto potrzebuje odpocząć od biurka, klawiatury i monitora, powinien spróbować sportów wodnych. Pozwalają one nie tylko rozruszać zastałe stawy i napełnić płuca nieużywanym powietrzem, ale także (jeśli robimy to nad morzem) uzupełnić braki jodu. W wodzie i pod wodą uprawiać można  pływanie, snorkeling, nurkowanie i pochodne (jak na przykład hokej podwodny). Na powierzchni natomiast uprawiać możemy między innymi wioślarstwo, kajakarstwo, wędkarstwo, żeglarstwo, narciarstwo wodne, surfing, windsurfing i kitesurfing.

Złapać wiatr w żagle

Co najmniej trzy z wymienionych dyscyplin korzysta z dobrodziejstwa natury jakim jest wiatr. Ta pradawna siła pozwalała pływać statkom handlowym od tysięcy lat. Obecnie korzystamy z niej głównie dla rozrywki i do produkcji taniej energii elektrycznej. Do sportów wodnych najintensywniej wyzyskujących energię wiatru należą: żeglarstwo, windsurfing i coraz bardziej popularny ostatnio kitesurfing. Jest to dyscyplina wykorzystująca deskę podobną do surfingowej, ale utrzymującą się na powierzchni dzięki sile hydrodynamicznej (podobnie jak narty wodne). Jako napęd wykorzystuje natomiast odpowiedniego kształtu  latawiec. Powierzchnię tego ostatniego dobiera się do siły wiatru i upodobań kitesurfera i waha się ona od kilku do kilkunastu metrów kwadratowych.

Jak na kitesurfing to do Brazylii

Doświadczeni kitesurferzy mogą z powodzeniem uprawiać swój sport nawet na Bałtyku. Dla początkujących jednak lepsze są wody spokojniejsze i cieplejsze. Z tych powodów ogromną popularnością wśród kitesurferów cieszą się wybrzeża Brazylii. Tam właśnie najwięcej firm organizuje szkolenia i zawody. Jeśli chcesz więc odpocząć od nudnej biurowej roboty, zapamiętaj dwa słowa: Kitesurfing Brazylia to dla Ciebie powietrze, ruch i endorfina.

Sprawdź szczegóły – https://kitewyjazdy.pl/kitesurfing-brazylia/

Witamina słoneczna (witamina D)

Witamina D jest niezwykle ważna w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka. Obok węglowodanów, tłuszczy oraz białek zalicza się do najważniejszych składników, z których powinna składać się nasza dieta. Skąd możemy ją pozyskać?

Źródła witaminy D

Jednym z głównych, a zarazem najprostszym ze sposobów na pozyskanie witaminy D są promienie słoneczne. W Polsce nie możemy jednak liczyć ich zbyt dużą dawkę. Co zatem musimy robić w okresie jesienno-zimowym kiedy słońce pojawia się rzadko albo wcale? W takim przypadku powinniśmy sięgać po produkty, które zawierają tę cenną dla naszego organizmu witaminę. Witaminę D możemy znaleźć przede wszystkim w rybach morskich. Niewielkie jej ilości występują również w produktach mlecznych, drobiu, jajkach oraz olejach roślinnych. Dobrym rozwiązaniem będzie również wspomaganie się suplementami.

Dlaczego witamina D jest ważna

Braki witaminy D w organizmie mogą prowadzić do obniżonej odporności na infekcje, co z kolei może sprawiać, że będziemy bardziej podatni na przeziębienia. Oprócz spadku odporności, niedobór witaminy D powoduje uczucie ciągłego zmęczenia oraz kiepskie samopoczucie, a w ekstremalnych sytuacjach nawet depresję. Brzmi to śmiesznie, ale witamina D często jest podawana pacjentom z depresją, ponieważ stwierdzono, że odpowiednia jej dawka może mieć duży wpływ na poprawę samopoczucia. Witamina D jest też bardzo ważna dla rozwoju dziecka, ponieważ odpowiada za prawidłowe wchłanianie fosforu oraz wapnia, który jest konieczny do budowy mocnych kości.

Witaminę D kupisz tutaj https://medpak.com.pl/suplementy-diety/witaminy-i-mineraly/witaminy/witamina-d/